Nøtts!

nuts

Jeg kjøper sjelden kjapp energi i butikken hvis det da ikke er snakk om den mest geniale før- og ettertreningsmaten som man kan få tak i. Som ikke koster så mye og som er helt naturlig. Nemlig banan. Alle mellommåltider du får kasta etter deg, som ofte ligger i en pakke som ser ut som noe du kan vaske bilvinduene dine med og som inneholder en ordbok av lite matrelaterte ingredienser, at jeg faktisk tror jeg kan vaske bilvinduene mine med dem – de vil jeg ikke ha. Det har selvfølgelig kommet en stor familie av andre type barer ol som er laget av naturlige råvarer – men de koster MYE. Så hvis jeg ikke har lyst på banan – får jeg jeg lage min egne blanding. En nøtteblanding. Det eneste som nødvendigvis ikke er så bra, er at jeg ikke helt klarer å stoppe å spise den. Så nå har jeg satt skålen med de mest fantastiske nøttene (ikke så beskjeden her) vekk, slik at jeg skal glemme hvor jeg har satt dem. Det er jo slik jeg ikke finner passet mitt. Eller et par øredobber. Eller noen gaver jeg burde ha byttet for lenge siden. Men når jeg finner nøttene igjen, skal jeg ta dem med på en langtur på ski. For det skal visstnok være sunt med en håndfull. En håndfull. Ja, jeg skal prøve å huske på det. Ikke bare er de forresten gode å ha med på skitur. De er gode sammen med en øl også.

Snasen nøtteblanding!
Bruk de nøttene du liker best, selvfølgelig usaltede og de bør helst ikke være ristet fra før – i denne blandingen brukte jeg
½ dl macadamianøtter
½ dl cashewnøtter
½ dl valnøtter
½ dl pekannøtter
1 dl mandler
1 ss meierismør
1 ss honning
1 ss lønnesirup
en god klype cayennepepper
1 neve rosmarin, hakket
flaksalt

Varm opp en kjele med meierismør, honning, lønnesirup, cayennepepper og rosmarin på middels varme. Når smøret er smeltet, hiv i nøttene og la det surre sammen til det begynner å bli lettere gyllent. Rør hyppig. Sett evt ned varmen litt, jo lenger de ligger jo mer smak gir rosmarinen fra seg. Pass på hele tiden, hvis “karamellen” brenner seg, blir det ikke like godt. Hell over blandingen på et bakepapir og la det ligge til det er avkjølt. Dryss på flaksalt.

Andre gode nøtter du kan bruke er pistasjenøtter, hasselnøtter og paranøtter. Dessuten er det også godt med gresskarkjerner.

6 thoughts on “Nøtts!

    • der kan du se. du må også lære deg å gjemme nøtter. det blir litt som musen fredrik. man får ta dem frem i litt vanskelige tider… eller når man bare er kin.

Legg igjen en kommentar

