Bananpannekaker går klin kokos

Untitled-1

Jess. Nå har jeg rydda litt i en skuff. Der fant jeg kokosmel. Altså ikke revet kokos som man bruker på toppen av sjokoladekakelangpanna, men som i malt mel. Pakken var uåpnet og vitnet om et innfall fra en helsekostbutikk. Ikke helt umotivert, da jeg er veldig glad i kokos men kanskje ikke helt tenkt over hva jeg skulle bruke melet til. En pose chiafrø som jeg tilsetter i diverse før- eller etterjogge-smoothies, lå igjen på benken. Brune bananer lå i det store fatet å gjorde seg søte, myke og lekre.. De skrek etter å få slippe å ligge der særlig lenger og jeg fikk skikkelig lyst på bananpannekaker. Jeg blir som en nysgjerrig 4-åring når det kommer til mat. Hva skjer hvis jeg bare bruker kokosmel i bananpannekakene? Hvordan vil det oppføre seg? Vil melet sette mer smak når det blir varmet opp? Vil det i det hele tatt pannekakene henge sammen? Vil de eksplodere? Fly? Nei, altså. Jeg tenkte ikke akkurat på dét, da. Etter et par testpannekaker i forhold til tid og varme ble de perfeksjonert. Og så gode de ble! Så nå ligger restene av dem igjen i kjøleskapet og fungerer som en godbit før tidlig-morgen-joggetur, etter-joggetur samt når jeg bare får lyst på noe digg. Jeg får nemlig ha dem for meg selv da de ble på kanten alternative for resten av familien. Helt greit for meg. Kokosmelet skal ikke få ligge alene lenger etter dette.

Til en god gjeng pannenkaker
2-3 brune bananer (jeg brukte 3 men de var ikke så veldig store)
2 egg
2 dl kokosmelk
1 dl havremelk
2 dl kokosmel (og muligens et par ss fint, sammalt hvetetemel hvis de henger dårlig sammen)
2 ss kokosblomstsukker (kan droppes, bananene er søte nok hvis de er helt brune, evt bruk honning)
en klype salt
4 ss chiafrø
kokosolje til steking

Ha alt i en food processor i en food processor, bland til en jevn røre å la røren svelle i 10 minutter. Chiafrøene vil svelle og tykne røren enda mer. Varm opp stekepannen med litt kokosolje og legg i spiseskjestore klatter, 6-7 stykker samtidig, i stekepannen. Jeg fant ut at en lokk gjorde susen da disse pannekakene henger mye dårlige sammen enn når du bruker vanlig mel. Evt ha i 2 ss fint, sammalt hvetemel i røren hvis du sliter med å få snudd pannekakene uten at de går i stykker. Pannekakene trenger også lenger tid enn vanlige, små bananpannekaker. Når de er gylne under og røren har «festet» seg på den ustekte siden, kan du snu dem. Jeg spiste dem med litt god lønnesirup og bringebær. En kompis flyttet til Lærdal for en del år siden og produserer nå supergode, store bær som du finner i frysedisken i flere butikker rundtomkring. Den fine koppen har nabo keramiker Hanne Heuch laget. Til te eller bringebær.

Untitled-2

2 thoughts on “Bananpannekaker går klin kokos

Legg igjen en kommentar

