Kylling i godt selskap

Untitled-1KylCash

Hei Bjørnar – kunne du plukket en kasse med noe snadder til meg. Noen artige grønnsaker som dere har inne på lager. Gulrot med grønt, minibeter? Artige, små, japanske spirer? Ja, jeg liker overraskelser. For det meste.
Ved siden av at jeg har abonnement hos Kooperativet, er medlem hos Duggurd, har jeg også kontakt med opptil flere frukt- og grøntlagre. Jeg har tydeligvis behov for en viss kontroll over markens grøde, skjønner jeg når jeg skriver dette…Men det er fint å ha kontakt med en som jobber på et slikt sted, som elsker å lage mat og som gidder å stå å snakke med meg om alt man for eksempel kan lage av rotfrukter. Og hvor mye jeg elsker rosmarin. For ikke å snakke om fennikel. Herreguuuud, så godt det er med finsnittet fennikel. Og vet du hva jeg pleier å gjøre? Jo, jeg legger den snittede fennikelen i isvann før jeg siler den av å drypper over den beste olivenoljen jeg har, bittelitt sitron og så godt havsalt. Hvordan gjør du det, sa du? Så du bruker den ved siden av… Oj. Det må jeg teste ut.
…og så går minuttene.
I overraskelsesesken min denne gang lå det blant annet pak choi. En grønnsak, en slags salatkålvariant som jeg har brukt flere ganger og som blant annet er super i wok. Jeg har også brukt den i supper og i asiatiske gryteretter. Jeg ser det er flere av de store dagligvarebutikkene som har begynt å ta den inn i sortimentet. Jeg kjøper pak choi for det meste i asiatiske matvarebutikker, hvor jeg kan velge de minste størrelsene. Og nå fikk jeg noen fine av Bjørnar. Dette ble det en slags grytevariant, med asiatisk smak. Og masse cashewnøtter.

Til 4 personer
1 stort kyllingbryst eller kjøttet fra store 2 lår, delt i biter
3 dl hønsekraft/ buljong
2 ss soyasaus
3 ss hoisinsaus
1 ss maisenna, rørt ut i bittelitt kaldt vann
4 hvitløksfedd, finrevet
2 ss finrevet, fersk ingefær
1 ss olje
4 vårløk, hakket (hakk den lyse og den mørkegrønne delen hver for seg)
4-6 pak choi, i kvartinger, på langs
1 neve lubne sukkererter, delt i biter
1-2 dl cashewnøtter
lime
fersk koriander
ett eller annet tilbehør*

Pisk sammen hønsekraft og maisenna. Tilsett soya, hoisin, hvitløk og ingefær. Varm opp en gryte og stek kyllingbitene i olje på middels varme. Ta ut kyllingbitene og ha i en bolle ol. Ha i pak choi og de lyse vårløkbitene å la det surre i ca. 2-3 minutter. Ha tilbake kyllingbitene sammen med kraften, de grønne vårløkbitene, sukkererter og cashewnøtter. Smak til med lime. Når sausen tykner, etter ca. 2 minutter og alt er gjennomvarmt, server med *fullkornsnudler, perlebygg- eller spelt, quinoa, bulgur eller ris. Her har jeg brukt perleemmer, bare for å toppe listen. Den blander jeg meg litt hakket rødløk og olivenolje.

Untitled-2KylCash

2 thoughts on “Kylling i godt selskap

  1. Hei!
    Oppdaget bloggen din gjennom en link hos «Fru Timian». Og, uten å overdrive, har jeg nå brukt halve arbeidsdagen min på å bla meg bakover i arkivet ditt! Herlige oppskrifter og spennende lesning fra turene dine! Jeg er en ivrig matbloggleser, men legger sjeldent (eller aldri) inn kommentarer, men nå klarte jeg ikke å dy meg! Takk for super inspirasjon, du legges som favoritt 🙂

    • For en fantastisk melding å få! Tusen, tusen takk!! Og så gøy at du har tatt deg tid til å lese så mye – stor ståhei! Nå ble jeg veldig glad. Ha en fortsatt fin uke, Elin!

Legg igjen en kommentar

