#sushifredag

Untitled-2

Jeg følte meg ganske truffet da jeg en fredag for et par uker siden stod å laget guacamole hjemme på kjøkkenet. Tortillalefsene lå i ovnen, det samme gjorde tacoskjellene. Karbonadedeig og stekt kylling lå i små boller. Tomater, agurk, mais, salat, rømme og chipotlesaus var allerede på bordet. Så kom svigerinnen min inn med dagens post. Der lå blant annet en pakke fra Sjømatrådet med et brev, noen sushi-gadgets og en T-skjorte trykket med skriften «Ja, jeg er også lei taco!» #sushifredag. Veldig artig, der jeg stod med begge beina plantet godt i tacofredagen.
Jeg elsker sushi og kunne sikkert ha spist det 2-3 dager i uka. De kjenner oss godt nede på Sushi House og vet hva vi skal ha. For noen uker siden spiste vi på Alex Sushi Tjuvholmen, et fantastisk måltid og et fint skue der man får sitte tett på kokkene og se deres magiske måte å jobbe med råvarene på. Alex Sushi er ikke hverdagskost! Men sushi burde være det. Så etter å ha tenkt litt på hva som er noe av det beste jeg vet og som er overkommelig så må det bli blandingsmakien vi får på Sushi House. Den er full av sjømat og smaker nydelig, særlig sammen med en ponzusaus.
Jeg liker best å spise sashimi eller makiruller, det er nok fordi jeg liker fisk og syntes at nigiri kan bli på kanten når det gjelder mengde med ris. For et par år siden fikk jeg maki med quinoa i stedet for ris. Det var spennende og nå har jeg testet det selv. I den ene makirullen blandet jeg quinoa med ris, halvparten av hver. I den andre hadde jeg bare quinoa.

Uramaki med laks og kamskjell
noritang
kokt quinoa
kokt sushiris
laks
kamskjell, opptint
avokado
purre
sesamfrø (ristet i tørr panne) her har jeg brukt Furikake*

Maki med kongekrabbe (evt bruk reker i stedet for kongekrabbe)
noritang
kokt quinoa
kongekrabbe
avokado
agurk

Kok sushiris etter anvisning på pakken. Gjør det samme med quinoa. I sushiris skal man tilsette litt eddik og litt sukker etter at den er ferdig. Gjør det samme med quinoa, hvis du vil. Del sjømaten som skal være inne i makiene i staver, det samme med grønnsakene. Laksen som skal på toppen av urimakiene kan du skjære i «sushiskiver».

Se video på godfisk.no her på hvordan du lager uramaki og step-by-step på maki.

Jeg liker best ponzusaus til alt jeg spiser av sushi – de vil ikke gi meg oppskriften på den de serverer på Sushi House, men jeg lager en selv som jeg syntes blir god. Dette er ikke en «ekte» ponzu da den har ingredienser som ikke er så enkelt å få tak i overalt. Asiatiske butikker selger også ferdige sauser men da lager jeg den heller selv – Og det skal godt gjøres å ødelegge noe med så gode smaker som soya, lime, ingefær, koriander…
Min variant av ponzusaus:
1/2 dl soyasaus
1/2 lime
2 cm fint revet ingefær
1 ss riseddik
1 ts honning (eller sukker)
1 ss finhakket koriander
Smak til med evt mer lime. Jeg liker denne sausen på sashimi også, da gjerne blandet med en god olivenolje.

Utstyr du trenger for å lage maki. Vanligvis får du alt dette i vanlige matbutikker.

*Renée Voltaire har en veldig god blanding av svarte- og hvite sesamfrø, norialger og shizoblader. Utrolig godt å ha på rå laks. For ikke å snakke om salater.. Du finner Furikake i helsekostbutikker.

VINO:
Charles Smith Kung Fu Girl Riesling, varenr 9422101, 199,90,-
Zonnebloem Chardonnay, varenr 576601, 114,90,-

Legg igjen en kommentar

