Grønndag igjen, jo.

GREMOLATA2

I går spiste jeg en svær burger. Det har jeg ikke gjort på en del år, tro det eller ei. Men på vei fra fjellet stoppet vi på en «familierestauranten» Bergbys i Notodden i mangel på en veeeeldig sein lunsj. Jeg blir jo en sær tulling når jeg skal finne et spisested på steder jeg ikke kjenner og googlet på meg en lettere bilsjuke og småsure barn på sånn passe dårlige veier fra Rjukan. Spisestedet jeg lette etter var tydeligvis lagt ned og skiltet med Bergbys lyste mot oss som en Betlehemsstjerne der vi trillet godt under fartsgrensen på en isete E134. På Bergbys kunne vi få både Salmaburger, Stangeburger og hamburger laget på Limousin-kjøtt. Altså skikkelig «gourmetmeny» på et fast food-sted. Måtte jo bare teste dette. Alle var fornøyde da vi satte kursen mot Oslo og adjektivhistorien om «min ordfører er…» fikk kjørt seg noen ganger gjennom alfabetet.
Etter en burger kan man bare følge opp med en grønndag.
Jeg er jo inne i gremolata-land om dagen så en frisk pasta er jo perfekt. Jeg hadde en squash også, som jeg laget spagetti av, så da ble retten enda mer grønn. Har du ikke en slik spiralizer som lager artige strimler av grønnsaker, så kan man a) enten droppe squashen for så og bare bruke vanlig spagetti eller b) lage din egen squashspagetti ved å skjære i squashen med en ostehøvel og så dele strimlene på langs.

Grønn Spagetti med gremolata
til 4 personer
200 g spagetti
1 stor squash
til tomatene:
2 ss olivenolje
1 fedd hvitløk, finhakket
1/2 ts tørkede chiliflak
noen håndfuller med små tomater, delt i 2
salt og nykvernet pepper
gremolata:
1 dl brødsmuler, ristet i varm panne
1 god dl hakket persille, gjerne mer – det er så godt..
3 ss finrevet parmesan
finrevet skall fra 1 sitron, økologisk eller godt vasket
1/2 ts havsalt
1/2 ts nykvernet pepper

Mens spagettien koker kan du ha 2 ss olje i en panne på middels lvarme og ha i chiliflak og hvitløk. La det surre noen minutter. Ha i tomatene og la det surre til tomatene begynner å bli bløte, ca 10 minutter. Ta fra varmen og smak til med salt og pepper. Lag gremolata ved å blande alt sammen i en bolle. Lag squash-spagetti. Bland squashspagetti og spagetti sammen med gremolata og tomater. Server med en gang.

Legg igjen en kommentar

