The Codfather

Untitled-1

Jeg har tenkt på at hvis jeg en gang skulle få noen typiske Dagbla´spørsmål, du vet, som «hva kan du ikke klare deg uten» og sånn… Ja, da hadde jeg hatt en liten liste som helt klart hadde inneholdt fisk. Jeg blir urolig i hodet, det er noe som mangler, muligens blir jeg lettere nevrotisk, hvis jeg vet at det ikke er fisk i kjøleskapet eller i fryseren. Jeg har det litt slik med avokado også, men det er en annen historie. Aller helst vil jeg ha laks, da jeg syntes den er enkel å bruke. Den er alltid tilgjengelig i butikken. Jeg spiser den rå, stekt, bakt, varmrøyka, kaldrrøka, marinert… kanskje bare superraskt stekt – så vidt en stekeskorpe, kanskje med sesamfrø. Kanskje med hakkede grønnsaker. Til formiddagsmat, i en salat eller til kvelds sammen med et egg på brødskiva. Torsk må jeg alltid å ha i fryseren, til en grateng, til fiskekaker, fiskepinner, eller enkelt og greit, lettkokt, servert med most potet, smør og ketsjup. Det vil nemlig datteren min ha. Men altså, fersk fisk er best. Og akkurat i disse månedene nå er torsken på sitt beste! Skreien er kommet med full pakke og herregud så vakkert det er med et stykke kritthvitt fiskestykke, hvor det faste, men saftige fiskekjøttet flaker seg når man berører det med gaffelen. Saligheten setter seg ømt i nakken min, noen nynner med lukket munn (ops- det var meg..) og mett og god planlegger jeg hva jeg skal gjøre med det stykket som blir igjen (man må jo alltid kjøpe litt for mye). Morgendagens middag som skal bli fiskekaker sammen gårdsdagens sei. Les mer om torsk og skrei her og på Godfisk.

Bakt torsk med grønnsaker og pesto
Til 4 personer
ca.800 g torskefilet
noen stilker små tomater (ca.400g)
100 g chorizo (hvis du vil)
8 små rødløk eller 2 vanlige, delt i 2 eller båter
små poteter
noen ss pesto
3-4 ss olivenolje
pesto:
1 potte basilikum
1-2 fedd hvitløk, fint revet
1 dl pinjekjerner, ristet i panne
1 dl revet parmesan
olivenolje
bitte litt sitronsaft
salt og pepper

Sett stekeovnen til 180C. Lag pesto først.
Ha basilikum, hvitløk, pinjekjerner og parmesan i en blender og kjør det til noen sekunder med litt av olivenoljen. Ha på mer olje til du har fått ønsket konsistens. Smak til med sitron, salt og pepper. Del grønnsakene i biter (behold tomatene hele), chorizo i litt tykke skiver og ha dem i en ildfast form/ langpanne. Bland 2-3 ss pesto med 4-5 ss olivenolje og hell over grønnsakene. Bland godt. Sett formen i ovnen i ca.20 minutter. Ta ut formen og legg i fiskestykker. Dryss over salt og evt pepper. Sett tilbake i ovnen, la stå i ca.15 minutter. Server med ekstra pesto.

VINO:
Til bakt torsk med pesto, altså en torskerett med urter og mye smak kan man prøve en
Tariquet Gros Manseng Chardonnay (varenr 191701, 119,90,-)
En annen god vin er Beaujolais l’Ancien 2012 fra produsenten Jean Paul Brun (varenr 5077101, 154,90,-) Den er aller best når den serveres lett avkjølt (ca 14-16 grader).
Til en klassisk torskerett, pannestekt på skinnsiden, kanskje med soyasmør eller en syrlig Hollandaise og dampede grønne grønnsaker, prøv en Saint Romain Blanc 2011 fra Taupenot-Merme (varenr 9335301, 159,90,-). Super vin til kraftige fiskeretter, lyst kjøtt og flott også til myke oster. Kan også lagres.

Flere vinforslag? Se nederst på denne linken.

Oi. Måtte lage fiskekaker også. Server dem med salat, godt brød og god remoulade eller hjemmelaget aioli. God rotmos og nøttesmør med litt soya i, eller en råkostsalat. Kjempegodt som kveldsmat på en blings med agurk og majo…Vil du ha en asiatisk variant, dropp gressløk og persille og bland inn hakket koriander, hvitløk, finrevet limeskall, litt fiskesaus, revet ingefær og hakket chili.

Untitled-11

Fiskekaker – basert på rester av sei og torsk
400 g fisk, ferdig kokt/ stekt
2 ss persille
2 ss gressløk
2 middels store poteter
1 egg
2 ss brødsmuler
noen ss stekt løk fra restemiddag, evt bruk andre grønnsaker som du har
1/4 sitron
1 ss sennep
smak til med salt og pepper

Ha alt i en blender/ mikser og bland til den konsistensen du ønsker. Stek små fiskekaker (jeg fikk 12-13 stykker) i meierismør.

*Jeg er så heldig å få være en del av Havfolket, som ligger under Godfisk.no – Dette innlegget er et samarbeidsprosjekt med dem.

2 thoughts on “The Codfather

Legg igjen en kommentar

