I say tomato.

IMG_0069tomato

En pen gjeng tomater var på vei til å gå hele veien til bunnen av den grønne avfallsposen. Heldigvis tok jeg meg sammen og bakte dem godt i stekeovnen. Resultatet ble en skikkelig digg tomatsuppe.

Tomatsuppa
4 personer
1 kg solmodne tomater
olivenolje
salt
nykvernet pepper
1 løk, hakket
1 ss meierismør + 1 ss olivenolje
4-5 fedd hvitløk, finhakket
noen kvister timian
1 liter grønnsakbuljong
noen skiver rista brød (legg inn sammen med tomatene i en form, drypp over olje og salt)

Sett stekeovnen på 220C. Del tomatene i halve eller kvarte, ettersom hvor store de er og legg dem på et bakebrett ol. Drypp over noen 2-3 ss olivenolje og et dryss med salt og pepper. Bak i ovnen i 25-30 minutter, til de begynner å bli godt bakt/ grillet. Mens tomatene er i ovnen, smelt smør i en kjele sammen med 1 ss olivenolje. Stek løk og hvitløk sammen med evt litt tørket chili, hvis du ønsker en heitere suppe. La det surre seg mykt og blankt i ca.10 minutter. Ha i timian, bakte tomater og buljong. Kok opp, sett på lokk og la suppa putre på lav varme i ca.10 minutter. Kjør suppa med en stavmikser eller i en food processor ol. Kjør den til den konsistensen du ønsker. Server med godt, rista brød og mer god olivenolje.

Untitled-1

…et par uker etterpå – grønnsakbutikken på hjørnet hadde ellevilledager på de små, søteste tomatene du kan tenke deg. Jeg klarte ikke å gå forbi uten å gjøre et ellevilt kjøp. Resultatet ble selvfølgelig at de ble liggende i det store fatet på benken såpass lenge at jeg måtte ta meg sammen igjen. Denne gangen ble det bare en haug med halv «soltørkede» tomater som jeg la på glass. Så nå kan jeg lage både tomatsupper, ha fantastiske, små, smakfulle tomater i salater og på skiva. Gud så deilig det er å ta seg sammen innimellom.

Legg igjen en kommentar

