Lykken er…

IMG_0122s

Noen ganger kommer lykken i form av god pasta og rødvin. Som f. eks min første trøffelopplevelse i Castelnuovo Berardenga, Toscana, for mange år siden (les mer om trøfler her). Lokal pasta med omtrent ingenting ved siden av. Bare et par råvarer som satte uendelig mye smak (og inntrykk) og selvfølgelig en vino da tavola. Det skal jo sies at jeg ikke trenger trøfler for å oppnå en slik følelse. Små lykkedrypp kommer stadig vekk når jeg spiser. Det er det som er så fint med å være glad i mat. Og tro det eller ei – jeg spiste ikke kjøtt på maaange år, fra jeg var i slutten av tenårene til ca.15 år frem i tid. Jeg satt til og med på en intervju på Opplysningskontoret for Kjøtt, nullkjøttspiseren Hanne. Det var jo ingen som spurte meg om jeg faktisk spiste kjøtt… Heldigvis var det min gode venn Knut som tok jobben. Den gang var jeg allerede i gang som matskribent og skjønte etterhvert at jeg ikke kunne gå rundt og ikke spise f. eks skinke fra Italia eller Spania. Det endte med, eller kan jeg skrive startet med, at jeg var på en middag OL-landslagets i Kokkekunst arrangerte før de skulle konkurrere i Erfurt. Der fikk jeg kronhjort. Hva var vel bedre enn å starte med smaken av et flott dyr som har trasket sine solnedganger på stier i de norske skoger? Slik gikk nå dagene. Tilbake til steinalderen og kjøtt. Men det jeg egentlig skulle si, var at en av de første kokebøkene mine var en vegetarkokebok som jeg brukte flittig, siden jeg på denne tiden også flyttet hjemmefra. En av rettene var denne pastaen som jeg stadig kommer tilbake til med små variasjoner (man kan også erstatte valnøttene med bacon…). En supergod pasta, veldig enkel (barna liker den også) og perfekt som et kjøttfritt alternativ.

Pasta med grønn saus
til 4 personer
1 pk Tagliatelle ol
1 stor squash, grovt revet
2-3 fedd hvitløk, finhakket
1 ss olivenolje/ smør
1/2 matfløte
blåmuggost- 100-150 g
1 neve valnøtter, ristet i tørr, varm panne
gjerne revet parmesan til servering
nykvernet pepper

Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha hvitløk og revet squash i en kjele med litt smør/ olje. La det surre på middels til høy varme, slik at en del av vannet fra squashen fordamper. Ha i fløte og kok opp. Rør inn ost og smak til med salt og pepper. Bland saus og pasta og server med ristede valnøtter og ekstra parmesan. Masse nykvernet pepper er også et must!

Vino: For eksempel – Viva Italia Piemonte Barbera 2012, BiB 3-liter, varenr 207806, 387,-

Legg igjen en kommentar

