Eplekake med mer.

Untitled-4

Jeg får litt vondt i sanker-hjertet mitt når jeg ser alle eplene som henger på trærne og snart faller ned for å gå den sakte, men sikre foråtnelsesprosessen i møte. Det vil si, det er jo absolutt mulig å plukke nedfallsfrukt, man må bare gjøre det raskt nok, før mugg og larver får tenkt det samme som meg, nemlig GODSAKER.

Untitled-1

Så jeg laget 3 stk eplekaker her rett før høstferien fordi den første kaken var så god at jeg måtte lage en til. Og så en til. Og nå kommer det vel noen oppfølgere de neste ukene. Litt av hemmeligheten i denne kaka er dadler – som for det første er en super sukkererstatning (jeg laget kaka både med mer og med mindre sukker). Og for det andre, gjør dadlene kaka saftig. En annen faktor kan kanskje være at jeg skjærer eplene i terninger og ikke i båter, slik jeg alltid har gjort før. Hvis jeg får et ønske i dag så skulle jeg ønske at denne eplekaka var skikkelig sunn. Men det skal jeg altså ikke skryte på den for å være. Men altså – skryte for at den er supergod, har jeg ingen problemer med. Og forresten, de eplene som ser ut til å bli hengende igjen på trærne dine, etter at du har spist deg mett på eplekaker, de kan noen andre få plukke – sjekk ut EPLESLANG.

Untitled-6

Eplekaka

2 dl dadler, uten stein, hakket
1 1/2-2 dl eplejuice (evt litt Calvados og lignende hvis du vil, kanskje blande)?
5 dl mel
2-3 dl sukker (jeg har prøvd litt forskjellig, men med mer dadler kan du gå ned i sukkermengde)
2 ts bakepulver
1 ts kanel
1/2 ts muskat
En god klype salt
100 g smør, smeltet
2 egg, rørt sammen
4-6 epler, skrelt og delt i biter, som du ønsker (sist gang kuttet jeg i terninger)
Evt melis som dryss ved servering

Sett stekeovnen på 170C. Legg et ark med bakepapir i på bunnen av en springform og fest så på formen. Smør innsiden på formen.
Hvis dadlene er veldig tørre, kok opp eplejuice og la dem trekke 1 times tid. Er de ganske ferske, kan du la dem ligge i 15-20 minutter i kald væske, til alt det andre er klart.
Sikt mel, bakepulver, salt, sukker, kanel og muskat i en stor bolle.
Smelt smør og hell det i sammen med dadlene.
Hell over i det tørre sammen med eggene. Bland – røren er tykk som grøt, men det skal den være.
Ha i eplebiter og bland godt. Jeg stakk noen biter ned tilslutt, men i den siste jeg laget, blandet jeg alt i med en gang – det gikk bra og kaken ble supersaftig.
Stek midten av ovnen, i 50-60 minutter, skjekk med en trepinne (grillpinne) om den er klar – den skal ikke ha våte deigrester på deg.
Avkjøl litt og server med vaniljeis, vaniljekesam etc. Jeg blandet Synnøve sin nye naturell yoghurt med TINE vaniljekesam og ekstra hjemmelaget vaniljesukker.
Som sagt – saftig i flere dager – hvis man ikke klarer å spise den opp med en gang…

Untitled-3

Hvis du ikke har vært i Hardanger under fruktblomstringen eller rundt høstingen, så kan jeg love deg at dette er noe av det vakreste som finnes av «norske postkort». Jeg var så heldig å få være med for noen år siden, når Sunniva sin årlige Eplejuice frå Hardanger skulle smakes til. Ikke bare var det artig å få hilse på stolte eplebønder, men det slo meg at Hardanger er jo vårt Toscana eller Piemonte, med sine kultiverte åser ned mot fjorden, hvor epletrærne står som vinstokker, velbeskjærte og frodige. God eplecider drakk jeg også.

Til kaka kan du f. eks drikke:
Tokaji Aszu var verdens første store, søte vin. Navnet har vinen fått fra området den kommer fra; Tokaji i Ungarn. Når den lokale Furmint druen begynner sin edle forråtnelse kalles dette Aszu; Tokaji Aszu.Fantastisk til gåselever, eplekaker, fruktdesserter, til krydrete kyllingretter og blåmuggoster.
Royal Tokaji Late Harvest, 0,5l varenr 5512202, 149,50,-
En dessertvin laget etter biodynamiske prinsipper, Cazes Rivesaltes Ambré 1999, 75 cl
Varenr 9943101, 279,90,- (BU)
En delikat og ueiket dessertvin som er perfekt til bærbaserte desserter, Zantho Beerensauslese 2011, 37,5cl
Varenr 49445, 149,90,- (BU)
En annen vin som er midt i blinken, som smaker mildt av krydder, frisk, tropisk frukt og moden gul frukt som aprikos, ananas og mango, syltet sitronskall og kansje littt applesin, er Les Dernieres Grives, 75 cl, varenr 5953801, 209,90,-.
Slike viner holder ofte flere uker i kjøleskapet – det blir jo mange eplekakekvelder- og formiddager fremover!

Untitled-2

Legg igjen en kommentar

