Maatjesharing – jomfrusild

Untitled-1

-Jeg liker ikke sild, jeg. Sa kjæresten min etter at jeg kom hjem fra Egersund her om dagen. Jeg kunne godt ha skrevet verdens vakreste eventyr foran Egersund. For det første er jo selve byen en opplevelse i seg selv – selv om jeg skjønner jeg var heldig med været, godt over 20 pluss og nærmest vindstille. På vestkysten av Norge… Og for det andre, var det midt i sildefisket. Båter kom inn med tonnevis av havets sølv. -Jeg elsker sild, jeg. Sa jeg. Og nå skal du også bli en slik. En sildeelsker. Og det er noe jeg skal si deg med én gang. For det er nemlig slik, at i Nederland, så har de sildeboder i stedet for pølseboder. OG – det er nemlig et stor OG. Det er ikke sild, som i sild sild, slik som vi tenker på den, nedlagt i krydderlaker med løk og laurbærblader (jeg elsker altså denne silda også), og som vi spiser mange variasjoner av i desember. Ei heller ikke den man fikk høre var det eneste som lå på tallerken under -og etter krigen, som ved siden av poteter ble en rett, man forbinder med «fattigmannskost» og som heldigvis fikk status som god og skikkelig husmannskost på trendye restauranter nå de siste årene. For nederlenderene har nemlig skjønt det. De har skjønt så mye at de stikker ut av landet vårt med all denne silda, som blir kalt for Matjessild.

Untitled-2

Maatjes betyr jomfruelig, det høres kanskje litt voldsomt ut, men silda jeg snakker om her i denne perioden hvor den kan kalles matjessild, er nordsjøsild (sildestammen er oppdelt i mange stammer) som ved treårsalderen, når den er kjønnsmoden men ikke har rukket å utvikle rogn eller melke, blir fisket utenfor Egersund, hvert år. Det er kun den beste silda som blir matjessild, da fiskerne og oppkjøperne, vil ha et fettinnhold i silda som ligger mellom 16-24% samt at den har spist et krepseplankton, rødåte, som gjør at fisken blir full av enzymer som gjør slik at fiskekjøttet mørner (man kan knapt merke beina), en prosess som man stopper ved nedfrysing.

Untitled-3

En veldig god og informativ nettside på dette er matjes.no, som driftes av en nederlender, Arjen Kraaijeveld, som bor her i Norge. Og det vil si, at han er en absolutt fagmann på området. I disse dager er det altså et eventyr som utspiller seg utenfor Egersund og vi nordmenn er ikke klar over det i det hele tatt, ikke en gang i Egersund var det noe særlig snakk om det. I Nederland derimot, var det omtrent som om julaften ble utsatt i år da matjessilda ble noe forsinket pga kaldt vann, dårlig apetitt hos silda og derfor for lav fettprosent. Auksjonene blant nederlenderne i mai lot vente på seg og festen i Nederland er først nå i disse dager – silda er nemlig feit nok – endelig!

Untitled-4

Så, etter å ha blitt overbevist selv, etter mange forskjellige matjessild-retter (bl. a grillet), så er det bare å spre det utrolig glade budskap, om at her er den nye ventepølsa, den nye fast fooden, the new black, the new wrap (for det er supergodt med matjessild i lompe), i det hele tatt er dette fisken som skal ta oss med storm. Jeg blir så lykkelig når det går opp små lys, særlig spiselige – at kysten vår er full av snadder. Det er ikke bare laks, torsk og sei. Vi må bli flinkere til å bruke alle de andre råvarene våre også. Det går altså ca.140 tonn med matsjessild til Nederland. På tide å beholde noe av det her også! Nå skal jeg ut i verden med noen pakker matjessild, gode lomper og litt godt tilbehør.

Untitled-7

Noen oppskrifter:

Grill eller wienernei, matjes i lompe!

gode lomper

hakket rødløk

rømme

matjessildfileter

Smør litt rømme på lompa, dryss på løk og rødbet. Legg i en filet og nyt!

Matjessildsalat

4 matjessildfileter

1 syrlig eple

1 liten rødløk

2-3 ss rømme

smak til med salt, pepper og litt sitron

Skrell og rens eple og løk. Hakk eple, løk og sild i små terninger. Bland inn rømme og smak til. Spis på ristet landbrød eller i gode lomper.

Hakket rødbet og dill er også godt i denne salaten.

Matjessild er ikke bare godt – det er utrolig sunt også og inneholder mye flerumettede fettsyrer, samt mye protein, vitaminene A, B1, B2, B6, B12, C D og E, mineralene natrium, kalium, kalsium og jod.

Når du finner matjessild i frysedisken, så husk at det er slik den skal være – da den legges på frys rett etter ganing og et døgn i saltlake.

2 thoughts on “Maatjesharing – jomfrusild

Legg igjen en kommentar

