Verdens enkleste rundstykker

Det var her en morgen for noen uker siden hvor jeg som vanlig, stod opp, det var en fredag, så egentlig en helt ordinær skole- og arbeidsdag. Det er som oftest jeg som ordner med frokost, da mine morgener kan være roligere mht jobb. Dette var helt klart ikke en slik en. Da vi etter en passe anstrengende time (jeg syntes selvfølgelig ikke det akkurat da – selvfornektelse?) satt i bilen på vei til Gardermoen (vi skulle til Spania på slektstreff uten barn) lurte han på, med en litt sammnbitt mine, om jeg kanskje neste gang vi skulle rekke et fly tidlig om morgenen, kunne droppe å 1) lage smoothies til frokost og til matpakken, 2)presse min egen, grønne juice, 3) steke bacon, 4) lage omeletter (til matpakken) OG 5) steke rundstykker. Og jeg skal innrømme akkurat nå når jeg sitter her og skriver, at at hadde det vært omvendt her i huset, så hadde jeg vel bare bedt han om å ta rennafart å drite langt i akkurat det prosjektet der akkurat denne morgenen. Det skal absolutt sies, at jeg for all del ikke pleier å ha slike morgener som dette. MEN – jeg har blitt en skikkelig rææcer på å bake disse rundstykkene. Og det er Björn, min nabo som skal ha all ære. Han er svensk og kaller disse for «Källarfranska» som nå barna mine får nesten hver morgen. Og det er ikke fordi jeg er en supermamma (jeg var det bare akkurat denne ene morgenen da jeg absolutt IKKE hadde tid til det…) for det er jeg virkelig ikke. Men det er fordi at etter at jeg hadde bakt disse et par dager etter hverandre, så gikk det så utrolig raskt. Det tar altså omtrent bare 8 minutter. Hele greia med det enkle er at man ruller ut rundstykkene med én gang man har deigen klar. De hever over natten i kjøleskapet og mens du dusjer og bruker tid på å vekke mann og barn, hever de i 10 minutter. I mellomtiden står ovnen og varmer seg opp mot 220C. Så skal de steke i 8-12 minutter, avhengig av ovnen du bruker. Jeg bruker 8-9 minutter. Så – da blir det varme rundtsykker til frokost. Et bra tips er å skjære opp flere rundstykker med én gang og la dem avkjøle på rist slik at de er klare for pålegg etter en liten stund. Snälla – gi i hvertfall källarfranskan en sjanse. Prøv noen dager etterhverandre. Bare vent – snart er du hekta.

Til ca 9 stk
bland sammen
1/4 bit av fersk gjær
3 dl kaldt vann
2 ts salt
1 ts sukker
2 ss olivenolje
..og så mye mel til deigen er ikke for tørr og ikke for klissete, jeg bruker mest siktet spelt, men også sammalt hvete fin, litt grov, noen ganger grovt rugmel- det går ltt på en slump, men tipper jeg bruker litt over halvparten hvitt mel og så mest sammalt fin og så en dose med grovt grovt hvis jeg har. Kjør i bakemikser hvis du har, i 3-4 minutter. Hvis du pensler med egg rett før du setter dem inn i ovnen, kan du strø på solsikkefrø, havregryn, gresskarkjerner, sesamfrø… Snadder! Stek på 220C i 8-12 minuter. Avkjøl på rist.

5 thoughts on “Verdens enkleste rundstykker

    • hei! ja, de er supre – jeg er litt usikker da jeg bare pleier å ta i mel til den er passe fast, såvidt litt klissete, men ikke slik at den er vanskelig å rulle. start med ca. 4 dl.

Legg igjen en kommentar

