Potetgnocchi med salviesmør og fersk tomatsaus

En schlæger da jeg var student. Og helt klart på hitlisten fortsatt. Det koster så lite å handle inn råvarer, nesten som å få det. Salvien vokser i hagen og hadde tomatene mine vært modne (rota det skikkelig til på forsommer´n) så hadde det kanskje vært den billigste middagen ever. Det eneste som koster er litt tid. Og for all del ikke tro at du kan lage gnocchiene i dagen i forkant, ha dem stående i kjøleskapet for så å koke dem dagen etter. Neida. Da har fuktigheten i pottitten tatt over. Og da mener jeg skikkelig TAKIN OVAH. Kjempedumt hvis du har laget gnocchi til 30 personer og du skal i gang med kokingen, og så skjønner du at her er det bare å sette på repeat… Note to self – Jeg har altså lært. Jeg har også lært at gnocchi også er supergodt med sopp, kantareller og sjampinjong. Noen ganger tilsetter jeg i litt muskat i deigen, hvis jeg er i muskathumør. Jeg har spist en del gnocchi i Italia og én gang trodde jeg at jeg ble gnocchimett for resten av livet. Jeg fikk 4 gedigne gnocchi i en bolle som druknet i en ostesaus. Og den sausen var atpåtil lyserosa. Tror jeg spiste en halv gnocchi. I ettertid stoler jeg veldig på mine egne gnocchi, de blir ALLTID gode.

Gnocchi
Til 4 personer
Deig:
4 store poteter
2 ½ dl hvetemel
2 eggeplommer
½ ts salt
(en god klype revet muskat)

50 g meierismør
15-20 blader fersk salvie
revet parmesan
kvernet pepper

Fersk tomatsaus:
4 store, solmodne tomater
1 liten løk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
2-3 ss olivenolje
salt

Jeg liker å skrelle tomatene før jeg lager denne sausen. Da koker jeg opp vann i vannkokeren og heller over tomatene som jeg har snittet i skallet. Etter et par minutter tar jeg dem opp og skreller av. Noen ganger gjør jeg meg den flid at jeg også fjerner kjernene i tomatene eller at jeg gjør det på halvparten. Hakk tomatkjøttet, varm opp oljen i en kjele på middels varme, ha i løk og hvitløk og la det bli mykt. Ha i tomatbitene og la det surre i 5 minutter. Smak til med salt.

Kok hele poteter med skallet på. Kok såvidt møre og la dem avkjøle seg, gjerne i kaldt vann. Skrell og klem dem i en potetpresser ned i en bolle (eller mos dem med en gaffel – IKKE BRUK BLENDER OG LIGNENDE). Tilsett mel, eggeplommer, salt (og muskat) og bland lett. Pass på og ikke kna alt for mye. Ha litt mel på benken og del deigen i 4 like deler. Rull dem ut til lange pølser, ca 2 cm i diameter. Del pølsene i biter, ca 1 ½ cm brede. Bruk en gaffel å klem på hver og en av dem slik at de får et gaffelmerke. Kok i mellomtiden opp masse vann i en kjele sammen med 1-2 ts salt. Kok gnocchiene i 3-4 omganger, i ca 1-2 minutter. De er ferdige når de flyter opp. Ta dem opp med en hullsleiv og legg dem på en stor tallerken sammen med noen dråper olivenolje slik at de blir ”smurt” og ikke klistrer seg til hverandre. Smelt smøret i en panne på middels varme. Ha i salvieblader og la dem surre til bladene skifter farge og blir lettere sprø. Ha i gnocchiene og bland dem lett i det varme smøret slik at alt blir gjennomvarmt og en smule gyllent. Server med nykvernet pepper, masse revet parmesan og fersk tomatsaus.

One thought on “Potetgnocchi med salviesmør og fersk tomatsaus

Legg igjen en kommentar

