Middelhavskylling

Jeg vet det er dager som kommer nå – hvor jeg febrilsk vil stå nede i boden å lete etter vintertøy. Den planen jeg hadde i vinter, da jeg skulle være smart å pakke noe her og noe der. Den planen funka tydeligvis i år også. Det vil si – jeg finner ingenting. Bare den ene esken hvor alle vottene og sokkene som ikke hadde noen kompis ble lagt. Sånn i tilfelle etterlatenskapene skulle dukke opp igjen. Særlig. Så den dødskleine jakka fra tidlig 90tall blir i all flauhet brukt når man lufter bikkja. Og barna. Hm. Jo, barn vokser. Hallo. Så det jeg finner er da for lite. Nå skal jeg bare begynne å glede meg til sommeren igjen. Og 9 måneder går sikkert fort. I mellomtiden får jeg jo spise noe som i hvertfall kan minne meg om den.

Middelhavskylling
Til 4 personer
1 hel, rå kylling
marinade:
3 fedd hvitløk
1 + 1 sitron (finrevet skall og saft fra den ene og den andre i båter, til servering)
1 ss tørket oregano
3 ss olivenolje
pønt:
litt frisk oregano, hvis du vil

Forvarm stekeovnen til 200C. Bland sammen ingrediensene til marinaden i en liten food processor eller stavmikser. Jeg liker å klippe/ skjære vekk ryggbeinet på fuglen (når den ligger med brystet ned). Da kan du ”brette” ut fuglen å lettere skjære ut bryst og lårbein for seg. Del den slik at du har 2 lår- og 2 bryststykker. Ha litt olivenolje i en ildfast form og legg stykkene i med skinnsiden opp. Gni bitene inn med marinade, dekk med plast og la den gjerne stå i kjøleskapet så lenge du har mulighet. Stek i ovnen på ca 200C i ca 45 minutter, til den er gjennomstekt.

Tips!
Forarbeidet kan du gjøre om morgenen, da er det bare å sette kyllingen i stekeovnen når det måtte passe. Så kan den stå der mens du gjør klart resten. Server med pastasalat eller kanskje båtpoteter og en salat. Båtpotetene kan du steke sammen med kyllingen.

Ps! når det kommer til steketid kommer det an på hva slags kylling du kjøper. Husk at en del gårdskyllinger er større enn de vanlige, de koster mer og trenger også muligens lenger steketid, dette vil ofte stå på pakken. Dessuten er disse kyllingene som oftest verdt pengene..

2 thoughts on “Middelhavskylling

    • så bra – kan jo koke kraft på beina også. skriv inn hva du bytter ut – spennende å høre samt at det kanskje er andre som heller ikke tåler det samme som deg. ha en fin start på uka!

Legg igjen en kommentar

