Bruschetta med kylling!

Altså, muligens en i overkant stor porsjon til å få betegnelsen «bruschetta», men hadde den kommet i mange mindre biter på et fat, hadde jeg spist like mye til sammen, som den kjempebrødskiva på fjøla der. Jeg skal ikke si så mye mer enn at jeg ble veeeeldig mett da jeg spiste denne til formiddagsmat i går. Så den funker helt klart perfekt til middag også. Og for ikke å snakke om som kveldsmat! Da burde alle rope hurraHURRAH – for dette kan også være en lun og mettende avslutning på en mørk høstkveld.

Til 1 person
1 kyllingbryst, hvis du bruker de vanlige, små – bruker du de større, så blir du veldig, veldig mett, eller – du kan dele det med fler, eller spare noe til dagen etter.
1/2 avokado
2 solmodne tomater eller mange små, søte (evt en blanding, som jeg gjorde her)
30 g fetaost
2 ss pinjekjerner (jeg hadde dem i pannen etter at jeg hadde stekt kyllingen
4-5 stilker med timian, bladene
god olivenolje
salt og nykvernet pepper
1 tykk skive, gjerne et godt landbrød ol
1/2 fedd hvitløk

Del tomater, avokado og fetaost i små terninger. Ha i en liten bolle sammen med timianblader, salt og pepper. Hell over en god klunk olivenolje og bland lett. Del kyllingbrystet i 2 på langs, slik at det ser ut som du har 2 hele bryst. Dette er trikset for å ikke få helt tørre kyllingbryst. Krydre med salt og pepper og stek i panna, til du tror det er nesten ferdig. Ha i pinjekjerner det siste minuttet. Ta panna fra platen og la den stå. Da steker bitene ferdig på sin egen ettervarme og det blir saftig og godt. Rist blingsen i en brødrister eller i stekeovnen og gni litt med det halve feddet med hvitløk. Drypp over olivenolje og legg på de to kyllingdelene. Topp det hele med masse, deilig tomat- og timiansalat. Spis med en gang!

6 thoughts on “Bruschetta med kylling!

Legg igjen en kommentar

