Hjemmelaget ingefærmajones – et resultat av et tannlegebesøk.

Jeg går til en tannlege som er like gad i mat som meg. Kanskje en smule mer, faktisk. Han begynner og prate om mat når jeg treffer han på venteværelse, fortsetter innover korridoren, etter at jeg har satt meg i tannlegestolen, og etter at jeg har fått munnen full av slanger, bomull og atpåtil lokalbedøvelse, for denne gangen hadde noen tydeligvis hatt fest i den ene visdomstanna og ikke rydda opp etter seg. Det som kanskje imponerte meg mest denne gangen, var at min tannlege helt klart forstod alt jeg klarte å grynte ut mens jeg lå der (jeg klarer merkelig nok ikke å vente med å prate når folk snakker om mat). Muligens er han vant med å høre pasienter grynte. Man kan jo etterhvert forstå folk som mumler i skjegget også, hvis man lever sammen med slikt over flere år. Så der lå jeg, med halve ansiktet lammet, full av apparater mens vi kommuniserte om alt fra Webers røykeovn, røyking av fisk, en oppskrift jeg skulle lage samme dagen til en jobb (måtte jo høre om han likte ideen), til stekte kantareller på toast, de beste måltidene vi hadde opplevd etc. Og det var da tannlegen min fortalte om Marie Walewska, og en rett kalt Sole Walewska – det skal vel noe til for å få en rett oppkalt etter seg – og dette er en av de damene man kanskje aldri hadde hørt om hadde det ikke vært for en skandale… Og Marie Walewska var en av elskerinnene til Napoleon. Jeg fikk aldri helt vite opp i all borringen, akkurat hvordan det gikk til at dette ble til en rett oppkalt etter henne – men selve innholdet, det husket jeg. Sole Walewska er altså sjøtunge med hummerhaler, sjampinjong, sherry, Cognac, trøfler…Ja, akkurat som om det skulle vært en hertuginne som fikk sette sammen sin egen supermiddag. Alt det digge hun viste oppi gryta… Momfmimfgnaf… Joa, jeg var både mett og lettere lammet i noen timer. Så jeg gikk ned på Fiskeriet på Youngstorget, pekte med høyre pekefinger, smilte så bra jeg kunne (og håpet at jeg ikke siklet, jeg ville jo virkelig ikke ha merket det) og plukket ut en haug med krabbeklør og et par hele krabber, det er endelig sesong. Enkelt måtte det bli etter en slik formiddag i tannlegestolen, så jeg bestemte meg for at det eneste jeg skulle lage denne dagen, var majones. To tykke, deilige majoneser. En med hvitløk og en med ingefær, som er FANTASTISK godt til krabbe. Her er bare bilde av den ene. Det var fordi det ikke ble noe igjen av den andre…

Hjemmelaget majones med ingefær
Til en god porsjon, så mye at du har resten av uka og mer enn dét
1 egg (romtemperert)
1 ts Dijonsennep
en god skvis sitronsaft
3:1 solsikkeolje og mild olivenolje
salt og pepper
2-3 cm fersk ingefær ELLER/ OG 1-2 fedd hvitløk), fint revet

Ha egg i en bolle (jeg har en supergod mikser, så bruk en food processor som pisker godt eller en håndmikser) sammen med sennep. Pisk godt sammen og etterhvert, hell i olje i en tynn stråle, tipper det gikk med ca. 2 1/2 dl tilsammen. Majonesen tykner etterhvert mens du pisker. Helt mot slutten kan du ha i ingefær og så til slutt, smake til med sitronsaft, salt og pepper.

Tips! Jeg syntes denne majonesen er best til selve krabbematen, altså det brune gukket og den røde rognen. Til klørene ville jeg valgt en mildere variant, som en «vanlig» aioli med et snev av hvitløk.  Finhakket chili eller cayenne sammen med ingefær er veldig godt. Pass bare på mengden.

Vin som passer til krabbe finner du her – husk at det er alltid lurt å sjekke på Vinmonopolet sine nettsider om de har vinen du har lyst på – det kan være bestillingsvare.
Signature Cellars Binz+Bratt Riesling Gewürztraminer, varenummer 501206, (BiB 300cl) 375,00,-
Innocent Bystander Chardonnay 2010, 164,90,- varenummer 9595701
Sancerre Les Grands Champs 2010, 150,- varenummer 9596501
Laroche Chablis St. Martin, 179,90,- varenummer 3041401
Chardonnay L 2010, 105,90,- varenummer 635801
Domaine Zinck Riesling, økologisk, 135,- varenummer 9448801
Raimat Chardonnay Albarino Bag-in-box, 369.90,- varenummer 9636806
Wongraven Le Voyageur 2011, 124,90,- varenummer 97490
Martin Codax Albarino 2010, 129,90,- varenummer 50428
Yellow Tail Bubbles, 114,90,- varenummer 49425
Dom. Long-Depaquit Chablis 2010, 154,90,- varenummer 33182
Plaimont Les Vignes Retrouvées, 132,90,- varenummer 7516101
Plaimont Beret Noir Blanc, 115,00,- varenummer 9650101
Georg Breuer Terra Montosa Riesling, 518,00,- varenummer 1524205
Terras Gauda, 169.00,- varenummer 4558101
Wachenheimer Riesling Trocken, 159.90,- varenummer 4657401

Champagne og musserende:
Champagne Louis Roederer Brut Premier, 385,- varenummer 6200801
Wongraven Champagne Brut, 309,90,- varenummer 97491
Nicolas Feuillatte Brut, 319,90,- varenummer 3951301
Baron-Fuenté Tradition, Brut, 234,90,- varenummer 4276101

3 thoughts on “Hjemmelaget ingefærmajones – et resultat av et tannlegebesøk.

Legg igjen en kommentar

