Chipotlesalsa!

Untitled-1

Det er freddan – verdens beste saus til tacoen, quesadillaen, burritosen og som topping på grillet mat.. Den sier HEI og bør bli brukt med en viss forsiktighet. Til gjengjeld, holder den seg lenge i kjøleskapet.
Jeg har laget denne flere ganger til diverse matsaker og vi sloss om restene hver gang. Chipotle er en røkt og tørket jalapeno og mye brukt i meksikansk- og det meksikanskinspirerte kjøkken. Jeg har funnet chiliene flere steder, som blant annet hos Gutta på Haugen og i større matbutikker. Til informasjon – chipotle ser ut som en innskrumpet ett-eller-annet du antakeligvis ikke ville ha puttet i munnen og de vakre, grønne chiliene på bildet er bare til pønt.

Chipotle-salsa
50 g chipotle chili
1 liten løk, hakket
5-6 fedd hvitløk, grovt hakket
2 ss fersk oregano eller 3 ts tørket
2 ss ferske timianblader
1 laurbærblad
½ ts kummin
2 ss olivenolje
1 dl hvitvinseddik
2 ss balsamicoeddik
2 ss tomatpuré
3 ss brunt sukker
1 ss havsalt

Vask de tørre chipotlene i kaldt vann og kutt av stilkdelen med saks. Ha dem i en kjele og dekk til med vann og la det ligge rett under kokepunktet i 30 minutter, til de er myke. Rens bort frøene. Ha løk, hvitløk, urter og kummin i en blender sammen med 1 dl vann og nesten alle chiliene. Kjør til puré. Ha olje i en varm panne og ha i chilipastaen og «fritér» den i ca 3 minutter mens du konstant rører slik at salsaen ikke brenner seg. Tilsett eddikene, tomatpuré, sukker, salt og litt mer vann, ca 3 ss og kok videre i 15 minutter og smak eventuelt til med mer salt eller sukker. Hell på rene, steriliserte glass.

Tips!
Denne salsaen er nydelig til mye og du kan også blande den ut i majones, rømme og crème fraîche, til en deilig dressing. Den holder seg lenge i kjøleskapet og lengst på glass som er hermetisert.

4 thoughts on “Chipotlesalsa!

  1. Jeg har kjøpt et par bokser med chipotles in adobo sauce, de er altså ikke tørre(regner jeg med..). Kan jeg da skippe punktene frem til etter koking?

    • hei! da har du kjøpt en ferdigsaus – en tomatbasert saus med muligens noen hele, men ikke tørre, chipotle, i selve sausen. jeg kjøpte en slik boks for en stund siden og da kjørte jeg den bare med en stavmikser slik at sausen ble helt jevn. men hvis du finner helt tørre chipotle, ofte i løsvekt, så kan du følge oppskriften – helt klart en smule bedre enn den på boks, men den funker absolutt den også altså.

    • hei christina – vet du, svaret jeg skrev til deg har ligget usendt. ikke så teknisk av meg, tydeligvis. beklager det. regner selvfølgelig med at du fant ut av det. jeg kjører alt innholdet i boksen i blenderen for å mose alt. chipotlene er myke så det er ikke no problem. og så ligger de allerede i en saus. så dette er jo instant chipotlesalsa. den hjemmelagede smaker bedre, men er et bittelite prosjekt. hanne

  2. Tilbaketråkk: Tacokrydder | bortebortehjemme

Legg igjen en kommentar

